shutterstock_244569805.jpg

Onderzoek toont aan dat bedrijven die hun onderhoud uitbesteden minder productief zijn dan de bedrijven die een onderhoudsorganisatie in huis hebben. Bij storing staat een machine immers stil als er gewacht wordt op een externe dienst om het op te lossen. Dat is een lastig probleem waar veel organisaties tegenaanlopen. Personeel in dienst nemen/hebben voor iets dat niet je corebusiness is, en die een deel van de tijd “met de armen over elkaar” zitten strookt niet met de gedachte van een ”lean” organisatie. Een noodhulplijn inschakelen waar je op moet wachten is echter ook niet aantrekkelijk, dat leidt tot (extra) productieverlies. Er is een middenweg, maar wat zijn de afwegingen?

Wat doe je bij een productiepiek of een storing?

Als er iets onverwachts gebeurt, zoals een storing en er is geen kundig personeel in huis wordt dat vaak alleen op werkdagen tussen 9 en 5 opgelost en met regelmaat ook niet op dezelfde dag. Heb je vaker problemen? Dan is de kans groot dat er telkens een andere monteur op de stoep staat en die weet waarschijnlijk niet waar het de vorige keer precies misging. Dan heb je geen “lerende” organisatie. Ben je dan niet tóch beter uit als je vast personeel hebt?

Opvangen van de piek met ingehuurde krachten

Krachten inhuren doe je als het je corebusiness is en er een piek plaatsvindt in het normale productiewerk. Dan krik je de capaciteit van je organisatie tijdelijk op. Dat kan zonder wijzigingen in de organisatie door gewoon “handjes” toe te voegen. Dit werkt goed bij relatief eenvoudig werk dat weinig inwerken vereist. Voor complexere taken wordt dat snel minder interessant: je investeert in dat geval in inwerken en opleiden. Maar als de piek voorbij is en alles loopt lekker, dan moet je weer van de extra capaciteit af. Of je dezelfde mensen terug kunt krijgen bij een volgende piek is dan de vraag, daarom is zien we in de praktijk dat ingehuurde mensen op plekken met complexe werkzaamheden toch ingehuurd blijven in periodes met weinig werk.

Werk uitbesteden geeft inzicht

Uitbesteden doe je als het niet je eigen kennis en kunde betreft. Als het niet persé in je eigen (lijn-)organisatie uitgevoerd hoeft te worden. Op dat moment huur je dus niet alleen capaciteit, maar ook kennis in, die je zelf niet hebt want dat past ook niet in je eigen lijnorganisatie. En omdat het niet je eigen kennis is kun je het ook niet zelf aansturen. Op dat moment verleg je de verantwoordelijkheid van het werk naar een derde partij.

Goed beheersbare dienst

Uitbesteed werk kan op je eigen locatie, op de locatie van de leverancier of in een hybride vorm plaatsvinden. Een goede bijkomstigheid van werk uitbesteden is dat het de organisatie dwingt om de opdracht te definiëren, een kop en een staart te geven. En dat maakt het goed te beheersen. De organisatie benadert de dienstverlener namelijk alleen wanneer er vaardigheden nodig zijn. En dat heeft voor de organisatie minder impact. Het werk uitbesteden aan deze gespecialiseerde en zelfstandige partij is namelijk flexibel, omdat het makkelijker op en af te schalen is.

Werken met vaste partners

De snelheid van inzetbaarheid, het “lerend vermogen” met betrekking tot processen en installaties bereik je met een dienstverlenend bedrijf in de vorm van een vast partnerschap. Je maakt lange termijn afspraken en de vertrouwensband en de kennis groeit naarmate de tijd vordert en men gaat dan ook steeds makkelijker met elkaar werken.

Opdrachten kunnen tegen vaste prijs of op nacalculatie afgesproken worden. Het kan inhuur of uitbesteding betreffen. Commercieel kan er één en ander afgetimmerd worden in raamovereenkomsten zodat er ook niet bij iedere opdracht onderhandeld hoeft te worden.

Uitbesteden op basis van afspraken en vertrouwen

Door de lange termijn relatie ontstaat kennis bij het partnerbedrijf die snel bij- en af te schakelen is. De partner acteert, op zijn vakgebied, als een verlengstuk van de organisatie van de opdrachtgever. Uiteindelijk betaal je alleen voor de gewerkte uren of je spreekt een vaste prijs af. Daarnaast heeft een dienstverlener zoals Bömer Engineering Services altijd een engineer beschikbaar, mocht jouw vaste kracht door omstandigheden niet kunnen komen werken.

Wil je technisch specialisten inhuren of het werk uitbesteden?

Bömer Engineering Services faciliteert beide. Bel voor vragen of een afspraak met 055-5216077 of vul het contactformulier in op de website.


Loading Conversation