Engineering

Thuiswerken na Corona: gaan we terug naar hoe het was, of verder waar we gebleven zijn?

Pieter Bolder, 19 januari 2021

Voordat het coronavirus ons leven overnam werkten wij al veel vanuit huis. Onze IT-systemen, telefooncentrale en alles ‘in the cloud’ was al geregeld. Zolang je internet hebt, kan je werken. Inmiddels is iedereen gewend aan de vele digitale mogelijkheden maar het zal een fysiek samenzijn nooit vervangen. Gelukkig gloort er licht aan de horizon en lijkt de coronacrisis eindig. Straks mogen we weer naar kantoor, maar willen we dat wel nu we zo gewend zijn aan het ‘nieuwe’ werken?

Hoe zie jij de toekomst van online werken voor je?

Natuurlijk is ook ons kantoor leger dan ooit. Zo nu en dan waait er iemand aan omdat hier een goede printer/scanner staat, of omdat het thuis te druk is met partner en kinderen. Maar overleg vindt digitaal plaats, ook met klanten en opdrachtgevers: veel digitaal contact en weinig bedrijfsbezoek.

Op afstand een taak uitvoeren voor onze klant

Lang leve het digitale tijdperk: digitaal overleg en het online delen van documenten. Vrijwel iedereen is gewend aan Teams, Zoom, Google Meet of vele andere (zakelijke) communicatiemiddelen. Uiteraard werkt deze manier van communiceren beter naarmate de randvoorwaarden goed ingevuld zijn, zoals het documenten pakket op orde en digitaal beschikbaar. We hebben in een eerder blog al eens het belang van een up-to-date (‘as built’) documentenpakket aangekaart, ook hier biedt dat extra kansen. Naast het sneller oplossen van eventuele storingen spaart het veel reiskosten wanneer er externe partijen site ontwerp en calculatie werk moeten doen.

Digitale platforms steeds sneller en beter

Voor het coronavirus uitbrak waren er opdrachtgevers die moeite hadden met op afstand werken en misten wij wel eens opdrachten omdat we ‘te ver weg’ zaten. Maar nu tijdens de coronacrisis blijkt het detacheren bij de opdrachtgever vaak niet nodig. Iedereen is namelijk gedwongen om thuis te werken. Ook de opdrachtgevers waar we moesten detacheren en die voorheen vonden dat je op locatie aanwezig moest zijn omdat onze samenwerking anders niet zou werken, ontdekten de voordelen van op afstand werken. De online communicatiemiddelen zijn namelijk in razend tempo ontwikkeld en worden nog steeds verbeterd. Inmiddels werken onze gedetacheerde medewerkers vanuit huis samen met thuiswerkende werknemers van de opdrachtgever. Af en toe een bezoekje aan de fabriek is noodzakelijk omdat je ook weleens in de installatie moet opnemen. Maar ook dit gaat misschien in de toekomst veranderen.

Factory Acceptance Test in Polen vanuit Nederland

Want onlangs heeft een medewerker van Bömer Engineering Services een FAT (Factory Acceptance Test) in Polen gedaan, geheel online, vanuit zijn eigen stoel. Dat scheelde een heleboel tijd, reiskosten, vliegreizen en overnachtingen. Als de technische ontwikkelingen zo doorgaan, zouden wij dan met een robot op afstand een kast kunnen controleren in Rusland? Gewoon vanuit ons eigen huis? Zou het thuiswerken na corona gewoon door kunnen gaan maar dan nog beter, sneller dan nu? Sommige zaken veranderen er nooit en zullen we soms naar een fabriek gaan voor geplande activiteiten. Maar dat is in verhouding met hoe het was veel minder frequent. Dus efficiënt en kostenbesparend is het op afstand werken wel, en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen…

Hou vol, zorg goed voor elkaar en blijf gezond!

Meer weten over een Factory Acceptance Test op afstand?

Bel voor vragen of een afspraak met 055-5216077 of vul het contactformulier in.

bomer engineering services
Bömer Engineering Services

Bömer Engineering Services helpt industriële organisaties beter en veiliger te presteren. Met ons team van specialisten kunnen wij ideeën, concepten en uitgangspunten voor de engineering van installaties en machines vertalen naar precieze specificaties en concrete ontwerpen.